Endeavor – Wiek Żagli
Endeavor – Wiek Żagli (ang. Endeavor – Age of Sail)
Reedycja dość wiekowej już pozycji. Wznowione na kickstarterze wydanie obejmuje bonusową zawartość oraz nową szatę graficzną.
Oryginalny Endeavor ma już kilka lat, ale niech Was to nie zmyli! W najnowszej wersji świetne wrażenie robi zarówno plansza, jak i jedna z najlepszych wyprasek, jakie widziałem w grach planszowych – wszystko ma swoje miejsce, i bardzo przyspiesza rozpoczęcie gry.
Mimo zaawansowanego wieku, Endeavor wyróżnia się wśród innych gier strategicznych krótkim czasem rozgrywki, jednocześnie zapewniając wiele ciekawych decyzji do podjęcia – w dwie osoby spokojnie można zmieścić się w godzinę. Sama gra dobrze się skaluje, zapewniając płynność tur wykonywanych przez poszczególnych graczy. Rundy mijają szybko, a przy tym mamy poczucie budowania swoich wpływów na planszy i rozwijania swojej nacji.
Główną osią rozgrywki jest zbieranie symboli, które pozwalają zwiększyć swój poziom zaawansowania na czterech torach, które rozwija każdy z graczy – budownictwa, bogactwa, kultury i wpływu. Symbole te znajdują się zarówno na żetonach leżących na planszy, które zbieramy wykorzystując określone akcje w swojej turze, jak i na kartach odpowiadających poszczególnym regionom – do ich zebrania również potrzebna jest odpowiednia akcja. Każdy pozyskany symbol pozwala podciągnąć się o jedno pole na odpowiednim torze. Taki mechanizm działa bardzo sprawnie, szybko rozwijamy swoje królestwo, żeglując i odkrywając nieznane wody. Na początku gry możemy się poruszać tylko po Europie, jednak w miarę postępów w grze i własnego uznania, możemy odkrywać interesujące nas rejony – każdy z nich oferuje inne korzyści.
Co turę każdy z graczy obligatoryjnie buduje także jeden z budynków, o poziomie, na który pozwala mu jego stopień zaawansowania na torze budownictwa. Każdy z budynków daje albo określone symbole (rozwijają odpowiednie tory gracza), albo możliwe do wykonania akcje. w sumie prosta mechanika, a pozwala sporo kombinować.
Jeśli chodzi o negatywną interakcję, jako że w Endeavor – Wiek Żagli istotnym elementem gry jest mechanika area control, jest ona obecna, ale w dużej mierze zależy od nastawienia składu, który w grę jest zaangażowany. Może zdarzyć się ekipa, która mocno na siebie napiera, zwłaszcza jest to ułatwione przy grze, w której uczestniczy więcej niż 2 osoby. W pojedynkach dwuosobowych jest nieco luźniej, ale nadal to głównie gracze decydują o stopniu agresywności. Można grać spokojne partie, albo celowo dążyć do konfrontacji i deptać po piętach przeciwnikowi, żeglując w te same regiony co on.
Generalnie, ta gra to spore dla mnie zaskoczenie. Mechanika nie zestarzała się, a nawet pozytywnie się wyróżnia, biorąc pod uwagę niektóre mocno skomplikowane gry, które obiecują więcej, niż dają w rzeczywistości.
Do tej gry dostępne są dodatkowe, fanowskie figurki 3D
plusy ++++++
+ stosunkowo krótki czas rozgrywki
+ sporo możliwych decyzji do podjęcia
+ wszystkie dodatki zgromadzone w jednym pudełku - i są to dodatki, bez których później nie będziecie chcieli się obejść
+ bardzo ładna plansza
+ fajny klimat podbojów i żeglowania
+ dodatkowo ciekawy kontekst historyczny, podany na płytkach z dodatku
+prosta mechanicznie
+ fajny motyw budowania kolejnych budynków i rozwijania swojej puli akcji
+ fantastyczna wypraska, przemyślana i estetyczna
+ łatwo się tłumaczy nowym graczom - sprawdziłem!
minusy --
- na początku wydaję się drętwa
- sporo znaczników, mało figurek
- setup może być uciążliwy - sporo żetonów do rozłożenia na planszy
Infos courtesy of boardgamegeek.com. More Infos.